Kompetenciák

Szerkesztő: Dr. Juhász Csaba

Szerzők: Dr. Anda Angéla, Horváthné Dr. Baracsi Éva, Dr. Bíró Tibor, Dr. Burucs Zoltán, Girhiny Ildikó, Dr. Harsányi Endre, Hunyadi Gergely, Dr. Juhász Csaba, Kocsis Tímea, Kolics Balázs, Dr. Kondorosy Előd, Kovács Elemér, Dr. Kozák Lajos, Mézes Lili, Nagy Attila, Petrovics Nándor, Simándi Péter, Szőllősi Nikolett, Varga Sándor

Lektorok: Dr. Kátai János, Dr. Tamás János, Dr. Juhász Lajos, Dr. Lehoczky Éva


Tartalomjegyzék

  1. 1. Bevezetés
  2. 2. A kompetencia
    1. 2.1. A kompetencia fogalma
    2. 2.2. A kompetencia természete és modellezése
    3. 2.3. A kompetencia fogalmának értelmezése
  3. 3. A Környezetgazdálkodási agrármérnök és Természetvédelmi mérnök (BSc) szakok munkaerőpiaci felmérése, elemzése kérdőíves módszerrel
    1. 3.1. A kérdőívekről általánosságban
    2. 3.2. Kiküldött és beérkezett kérdőívek
    3. 3.3. A kérdőívek értékelése az egyes kérdések szerint
      1. 3.3.1. Tevékenységi kör
      2. 3.3.2. A cég/szervezet székhelye
      3. 3.3.3. A cég/szervezet működési helye
      4. 3.3.4. Általános informáltság a képzéssel kapcsolatban
      5. 3.3.5. Alkalmazottak száma
      6. 3.3.6. Felsőfokú szakképesítéssel rendelkező foglalkoztatottak száma
      7. 3.3.7. Főiskolai oklevéllel rendelkező foglalkoztatottak száma
      8. 3.3.8. Egyetemi diplomával rendelkező foglalkoztatottak száma
      9. 3.3.9. Agrár szakterületen végzett foglalkoztatottak
      10. 3.3.10. Környezetvédelmi és természetvédelmi vonatkozások
      11. 3.3.11. Személyes kötődés a Georgikon Karhoz
      12. 3.3.12. Természetvédelmi Mérnöki és Környezetgazdálkodási Agrármérnöki BSc oklevelek munkaerő-piaci értéke
      13. 3.3.13. Természetvédelmi Mérnöki és Környezetgazdálkodási Agrármérnöki MSc diploma munkaerő-piaci értéke
      14. 3.3.14. Más Természetvédelmi Mérnöki és Környezetgazdálkodási Agrármérnöki oklevelek és diplomák munkaerő-piaci értéke
      15. 3.3.15. Megkérdezettek átlagos igényei egy pályakezdő ismereteivel és képességeivel szemben
      16. 3.3.16. Megkérdezettek átlagos igényei egy pályakezdő készségeit érintően
      17. 3.3.17. Gyakorlattal való rendelkezés fontossága
      18. 3.3.18. Gyakorlattal való nem rendelkezés kompenzálási lehetőségei
      19. 3.3.19. Együttműködés lehetősége elméleti képzést illetően egy felsőoktatási intézménnyel
      20. 3.3.20. Az elméleti képzésben való együttműködési hajlandósága az egyes képzési formák esetében
      21. 3.3.21. Együttműködés lehetősége szakmai gyakorlatok tekintetében egy felsőoktatási intézménnyel
      22. 3.3.22. Szakmai gyakorlatokkal kapcsolatos együttműködés
      23. 3.3.23. Gyakornokok fogadása a múltban
      24. 3.3.24. Gyakornokok fogadása a jövőben a Georgikon Karról
      25. 3.3.25. MSc fokozat megszerzésének bátorítása BSc fokozattal rendelkező alkalmazott esetében
      26. 3.3.26. BSc fokozat megszerzésének bátorítása felsőfokú szakképesítéssel rendelkező alkalmazott esetében
      27. 3.3.27. A vizsgált képesítéssel rendelkezők munkaerő-piaci helyzete
      28. 3.3.28. A számviteli és pénzügyi ismeretek fontossága
      29. 3.3.29. A marketing ismeretek fontossága
      30. 3.3.30. Az általános- és szakmai jogi ismeretek fontossága
      31. 3.3.31. A vállalati gazdaságtani ismeretek fontossága
      32. 3.3.32. A növénytermesztési ismeretek fontossága
      33. 3.3.33. Az állattenyésztési ismeretek fontossága
      34. A Természetvédelmi mérnöki BSc szak differenciált szakmai ismeretköreire vonatkozó kérdések kiértékelése
      35. 3.3.34. Az erdészeti ismeretek fontossága
      36. 3.3.35. A vidékfejlesztési ismeretek fontossága
      37. 3.3.36. Az élőhelykezelési ismeretek fontossága
      38. 3.3.37. A műszaki ismeretek fontossága
      39. 3.3.38. A környezetvédelmi ismeretek fontossága
      40. 3.3.39. A geodéziai ismeretek fontossága
      41. Környezetgazdálkodási agrármérnök BSc szak differenciált szakmai ismeretköreire vonatkozó kérdések kiértékelése
      42. 3.3.40. A műszaki ismeretek fontossága
      43. 3.3.41. A természetvédelmi szakmai ismeretek fontossága
      44. 3.3.42. A Környezetgazdálkodási agrármérnöki szakon belül induló szakirányok iránti érdeklődés felmérése
      45. Környezetvédelmi szakirány speciális szakmai ismeretköreire vonatkozó kérdések kiértékelése
      46. 3.3.43. A hulladékgazdálkodási ismeretek fontossága
      47. 3.3.44. A területfejlesztési ismeretek fontossága
      48. Településüzemeltetési szakirány speciális szakmai ismeretköreire vonatkozó kérdések kiértékelése
      49. 3.3.45. A hulladékgazdálkodási ismeretek fontossága
      50. 3.3.46. A közüzemi hálózatok működésével kapcsolatos szakmai ismeretek fontossága
      51. 3.3.47. Az ingatlan-nyilvántartási ismeretek fontossága
      52. Hulladékgazdálkodási szakirány speciális szakmai ismeretköreire vonatkozó kérdések kiértékelése
      53. 3.3.48. A hulladékkezelési ismeretek fontossága
      54. 3.3.49. A településüzemeltetési ismeretek fontossága
      55. 3.3.50. A szennyvíztisztítási ismeretek fontossága
    4. 3.4. Összefoglaló
    5. 3.5. Kompetenciák társítása a Pannon Egyetem Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar (Keszthely) Környezetgazdálkodási agrármérnök és Természetvédelmi mérnök BSc tantervekhez
      1. 3.5.1. Általános ismeretkörök
      2. 3.5.2. A Természetvédelmi mérnöki BSc szak differenciált szakmai ismeretkörei
      3. 3.5.3. A Környezetgazdálkodási agrármérnök BSc szak differenciált szakmai ismeretkörei
        1. 3.5.3.1. Környezetvédelmi szakirány speciális szakmai ismeretkörei
        2. 3.5.3.2. Településüzemeltetési szakirány speciális szakmai ismeretkörei
        3. 3.5.3.3. Hulladékgazdálkodási szakirány speciális szakmai ismeretkörei
    6. 4. Munkakörelemzések
      1. 4.1. Környezetgazdálkodási agrármérnök (BSc) diplomával betölthető munkakörök elemzése
      2. 4.2. Természetvédelmi mérnök (BSc) diplomával betölthető munkakörök elemzése
    7. 5. A feladat- és tulajdonságprofilok kialakítása
      1. 5.1. A feladatprofil értelmezése
      2. 5.2. A tulajdonságprofil értelmezése
        1. 5.2.1. Szakmai ismeretalkalmazások
        2. 5.2.2. Szakmai készségek, képességek
        3. 5.2.3. A személyes, a társas és a módszerkompetenciák meghatározása
    8. 6. A képesítések kompetenciaprofiljainak modulokra bontása
    9. 7. A vizsgált képzések szakmai követelménymoduljai
      1. 7.1. Hulladékgazdálkodási technológus felsőfokú szakképzés
      2. 7.2. Gyógy- és fűszernövény termesztő és feldolgozó technológus felsőfokú szakképzés
      3. 7.3. Környezetgazdálkodási agrármérnök BSc alapképzés
      4. 7.4. Természetvédelmi mérnök BSc alapképzés
    10. 8. Validálás

Mellékletek

  1. Kérdőív a munkáltatók részére a HEFOP 3.3.1.-P.-2004-09-0071/1.0 projekthez kapcsolódóan a Természetvédelmi mérnök BSc és Környezetgazdálkodási agrármérnöki BSc képzéshez
  2. A munkáltatók felé eljuttatott igényfelmérő levél.
  3. Munkaköri leírások (környezetgazdálkodási agrármérnök, természetvédelmi mérnök) (b,c).
  4. A választható kulcskompetenciák listája és meghatározása
  5. Validálási útmutató
  6. Validálási táblázat (Környezetgazdálkodási agrármérnök BSc alapképzés)
  7. Validálási táblázat (Természetvédelmi mérnök BSc alapképzés)
  8. Környezetgazdálkodási agrármérnök BSc alapképzés feladatkompetenciáinak validálása (minősítés, átlagok)
  9. Környezetgazdálkodási agrármérnök BSc alapképzés feladatkompetenciáinak validálása (minősítés, százalékok)
  10. Természetvédelmi mérnök BSc alapképzés feladatkompetenciáinak validálása (minősítés, átlagok)
  11. Természetvédelmi mérnök BSc alapképzés feladatkompetenciáinak validálása (minősítés, százalékok)